December 20

Ouders voeden thuis op, docenten op school

1  comments

Ouderbetrokkenheid in een cultuursensitieve omgeving

Je kent ze vast wel: ouders die niet betrokken zijn bij hun kind. Ze komen nooit op school. Ze gaan zelden in op een uitnodiging voor een ouderavond of een gesprek. Zelfs als je een tolk voor hen regelt, lijken ze nog niet te snappen hoe belangrijk het voor hun kind is dat ouders en school samenwerken. Vreemd, toch? Nee hoor, voor de cultuurtolken van Lokaal 0 is dit niet vreemd. En na het lezen van dit blog kijk jij wellicht ook met een andere blik naar deze ouders.

Verwachtingen

Voor jou zijn bovenstaande verwachtingen en gedachten vanzelfsprekend. Je gaat ervan uit dat ouders begrijpen wat jouw bedoelingen zijn. Maar heb je dat gecheckt? Als cultuursensitieve professional kun je jezelf afvragen: hebben ouders en ik dezelfde verwachtingen en hoe kom ik daar achter?

Wederzijds vertrouwen?

In niet-westerse culturen kijkt men anders naar een school en naar de mensen die er werken dan we in Nederland gewend zijn: ‘Ouders voeden thuis op, de docenten doen dat op school.’ Ouders begrijpen veelal niet waarom zij naar school zouden moeten komen; school is school en thuis is thuis. Ouders zien de docenten als mede-ouders. Zij gaan uit van wederzijds vertrouwen. Overleggen is onnodig want er is vertrouwen in hun mede-opvoeders. Als je ouders uitnodigt om op school te komen, kan dat als vernederend worden ervaren. Vaak schrikken ze en vragen zich af wat er aan de hand is en vragen hun kind: ‘Wat is er aan de hand? Waarom worden we op het matje geroepen?‘ Want in het land van herkomst komen zij alleen naar school bij problemen of hele belangrijke gelegenheden als er bijvoorbeeld een diploma wordt uitgereikt.

Cultuurverschillen

Een voorbeeld: De docenten op een middelbare school hadden problemen met het brutale gedrag van een Syrische leerling en het lukte hen niet om met zijn vader te overleggen. Ze wilden hem informeren en met hem overleggen. De vader snapte niet waarom hij naar school moest komen: er was een probleem op school dus waarom werd dat niet op school opgelost? Waarom moest hij naar school komen? Thuis hadden ze toch geen problemen?
Uiteindelijk kwam vader naar een multidisciplinair overleg met zo’n zeven professionals. De ouder begreep er niets van: er werd veel gepraat door al die mensen maar er werd niets besloten. De schoolmedewerkers vonden vader passief: waarom zei hij niets? Ze hadden hem immers uitgebreid geïnformeerd waarbij de tolk alles had vertaald en ze zochten nu samen naar een passende oplossing. Dus waarom reageerde hij niet?

Hulp van Lokaal 0

De school schakelde Lokaal 0 in. De cultuurtolk van Lokaal 0 Andy Oppong herkende de cultuurverschillen en daardoor het onbegrip al snel. Zowel als ervaringsdeskundige, dit was de reden dat hij als scholier zo vaak in Lokaal 0 zat, en als cultuurtolk waar Andy meer van dit soort misverstanden had opgemerkt. Hij legde de school uit welke achtergrond de leerling en zijn ouders hebben en welke verwachtingen daaruit voortkwamen. Andy legde het gezin uit dat de school hen wilde informeren en dat we in Nederland gewend zijn om samen te beslissen over passende oplossingen of hulp. Toen dat voor beide partijen duidelijk was, konden zij het probleem wél samen oppakken.

Cultuursensitief werken

Hoe werk jij? Lukt het jou om cultuursensitief te werken? Zou je graag eens willen sparren met een van onze cultuurtolken bij Lokaal 0? Je bent van harte welkom.


Misschien vind je deze artikelen ook leuk...

De oom van Lerato

De oom van Lerato

Is het een TOS of TOA?

Is het een TOS of TOA?
Plaats een comment

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}